Friday, January 21, 2011

KESENGSARAAN DALAM NERAKA JAHANNAM!!


  Hai manusia yang lupa untuk mencari keselamatan diri sendiri.
  Hai manusia yang tertipu oleh benda-benda keduniaan yang tidak lama lagi akan sirna, tertipu kerana kesibukan mengejar harta dunia yang sebentar lagi akan ditinggalkan.
  Hilangkanlah pemikiran terhadap sesuatuyang engkau pasti akan meninggalkannya, kemudian sebagai ganti pusatkanlah perhatianmu pada tempat tinggalmu yang akan engkau diami nanti.
  Manakah tempat kediamanmu nanti. Bukankah engkau telah diberitahu bahawa neraka adalah tempat kediaman semua orang, sebagaimana yang difirmankan oleh Allah Taala:
"Dan tidak ada seorang pun daripada kamu yang tidak akan masuk ke dalamnya . Itulah keputusan Tuhan yang pasti dan tidak dapat dielakkan. Kemudian Kami (Allah) melepaskan orang-orang yang bertakwa dan Kami biarkan orang-orang yang menganiaya (derhaka) terus berlutut di dalamnya itu."
  Engkaupun , wahai manusia sudah menjadi kepastian untuk memasuki tempat yang dimaksudkan itu. Sedangkan mengenai keselamatan dirimu masih diragukan , sebab untuk dapat selamat dari tempat itu haruslah diikuti dengan syarat yang cukup berat iaitu  harus benar-benar bertakwa kepada Allah , menjaga diri daripada segala macam kemaksiatan dan melaksanakan semua yang diperintahkan. Jadi belum tentu engkau selamat dari siksa yang pedih ini.
  Oleh itu bayangkankanlah serta rasakanlah dalam hatimu betapa kesengsaraannya masuk ke dalam tempat yang penuh siksa itu, sebab dengan mengingat-ingat kesengsaraannya itu, barabgkali engkau akan menyiapkan dirimu untuk lebih giat mencari bekal untuk menyelamatkan dirimu. Renungkanlah keadaan seluruh makhluk yang menanggung kesengsaraan hari kiamat itu.
 Disaat mereka diliputi oleh kesukaran dan kesulitan yang tiada taranya itu, sambil berdiri menantikan hakikat yang akan terjadi, menunggu kebenaran berita yang akan disampaikan , tiba-tiba golongan kaum yang derhaka tanpa disedari nya akan sama-sekali telah diselimuti oleh kegelapan,mungkin kegelapan asap yang mengepul di atas kepala mereka, juga tampaklah di mata mereka neraka yang menyala-nyala dengan dahsyatnya.Dari kejauhan terdengarlah suara gemuruhnya sebagai tanda kemurkaan dan kemarahannya yang sangat.Dikala itulah golongan yang derhaka itu yakin bahawa keadaan yang lebih sengsara sudah mula tiba, tubuh manusia tampak bertumpuk-tumpuk berlutut tersungkur tidak berdaya lagi.
  Selanjutnya malaikat Zabaniyah memulai tugasnya iaitu mengiringi setiap manusia yang bersalah untuk menemui siksa yang sesuai dengan perbuatannya masa di dunia, mereka dihumbankan ke dasar neraka jahannam. Dengan kejamnya malaikat itu akan berkata pada ahli neraka bahawa mereka dahulu merasa tinggi dan mulia saja tetapi kini, berdaimlah sebagai tawanan yang kekal dan terus diberi nyala api yang menjulang sampai ke ulu hati.
  Minuman ahli neraka adalah air panas, tempat kediaman mereka ialah neraka jahim, diikatkankanlah kaki mereka kerana kegelapan dan kemaksiatan yang telah dilakukan .
Dari penjuru neraka itu mereka berteriak-teriak dari setiap sudut sambil mengatakan :"Hai Malik, kulit kita sudah matang terbakar hangus sampai hitam. Hai Malik, keluarkanlah kami dari siksa ini, kami tidak akan mengulangi kejahatan yang lalu."Malik adalah kepala seluruh malaikat yang menjaga neraka itu dan pembantu-pembantunya banyak sekali merupakan kelompok juru penyiksa yakni Zabaniyah.Jikalau orang-orang itu berteriak demikian, lalu Zabaniyah berkata: "Jauh , jauh sekali anagn-anganmu itu , tidak mungkin ada kesentosaan untuk dirimu semua tidak mungkin kamu semua akan dilepaskan dari penjara yang penuh kehinaan ini. Tahan sahaja untuk selamanya-lamanya di situ dan jangan dibicarakan . Kalaupun kamu semua nanti dikeluarkan , juga akan melakukan lagi larangan -larangan yang sudah diberikan sebagaimana dulu itu. Bukankah kamu sudah didatangi oleh para Rasul , tetapi kamu mendustakan."
  Dengan mendengar jawapan itu, mereka lalu berputus asa dan menyesali diri, sebab telah mengingkari segala sesuatu yang tekah diperintahkan oleh Allah Taala. Tetapi penyesalan itu tidak dapat menyelamatkan diri mereka dan kesedihan itupun tidak dapat mengurangi penderitaan mereka.
  Mereka menjerit-jerit kerana mengalami kecelakaan yang hebat.Mereka dipanggang di atas api, mendidih otak bagaikan mendidihnya air dalam kuali.Dengan palu besi dipukul dahi mereka . Sementara itu mereka selalu mengharapkan datangnya datangnya kematian , tetapi mereka tidak mati-mati. 
  Rasakanlah semua itu wahai manusia yang miskin! Bagaimanakah sekiranya engkau melihat keadaan mereka itu, mukanya hitam, lebih hitam lagi dari hangus, mata mereka telah buta, lidahnya telah bisu, tulang belulang mereka patah-patah, kulit-kulit tubuh sudah robek-robek, nyala api neraka masuk ke dalam perut mereka serta anggota-anggota mereka lain-lain yang bahagian dalam, sedangkan ular-ular neraka, kala jengking da binatang-binatang berbisa lainnya merayap di punggung, kepala, kaki, tangan dan lain-lain.
  Demikian keadaan ahli neraka itu keseluruhan.Allah tidak akan menganiaya seseorangpun, sekali amalannya itu hanya seberat debu belaka.
   Perhatikanlah wahai manusia yang miskin , betapa besarnya kesengsaraan yang akan dialami oleh seluruh manusia ketika itu. Tetapi aneh sekali mengapa engkau sampai sekarang masih  juga tertawa terbahak-bahak , lalai dan terus tidak henti-henti berusaha menambah kekayaan duniawi yang hina dan berharap sama sekali jika dibandingkan dengan harta kekayaan dan kenikmatan di akhirat. Engkau belum pasti apakah yang akan engkau perolehi nanti, menemui kebahagian atau kecelakaan.............

0 comments:

Post a Comment