Friday, January 28, 2011

CINTA KEPADA-MU...



  Detik waktu terus berjalan
  Berhias gelap dan terang
  Suka dan duka
  Tangis dan tawa
  Tergores bagai puisi

  Seribu mimpi berjuta sepi
  Hadir bagai teman sejati
  Di antara lelahnya sepi
  Dalam resah dan jiwa
  Ku bersembahkan kepada-Mu
  Yang terindah dalam hidupku
   
  Meskiku rapuh dalam langkah
  Dan tak setia kepada-Mu
  Namun cinta dalam jiwa 
  Hanyalah pada-Mu

  Maafkanlah bila hati 
  Tak sempurna mencintai-Mu
  Dalam dada kuharap hanya
  Diri-Mu yang bertakhta

  Detik waktu terus berlalu
  Semua berakhir pada-Mu...


"Orang yang beriman itu sangat kuat kecintaannya kepada Allah" (Surah Al-Baqarah 2: 165)

Aku merenung diri ini. Ya,benar.. Aku orang beriman..Namun aku sedar, dimana aku letakkan cinta-Nya? Aku hamba-Nya yang lemah. Sering aku pinggirkan kecintaan kepada-Nya. Betapa aku lalai dalam kenikmatan yang Engkau berikan padaku..
 Cinta agung Allah. Cinta yang paling mahal, tak ternilai walaupun dengan seisi dunia ini. Setiap yang mahal pasti ada tagihannya. Mendapatkan cinta ini pasti tidak mudah. Jalan menuju cinta-Nya adalah jalan mujahadah. Mujahadah bererti memaksa hati melaksanakan ketaatan meskipun pahit dan meninggalkan kejahatan walaupun manis. Ah! Betapa peritnya mujahadah ini.. Tapi aku tahu, apabila aku mencintai-Nya, aku telah memiliki segala-galanya kerana cinta ini pasti membawa aku kepada keredhaan dan rahmat-Nya. Inilah cinta hakiki, cinta yang takkan terpisah oleh ruang, jarak, masa, harta dan kematian. Ya Allah..Aku merintih pada-Mu, aku memohon cinta-Mu..
  Love is verb..Cinta itu adalah tindakan! Bukan hanya kata.. Ayuh, diri! Buktikan cintamu..
"Sesiapa yang mencintai Allah, maka ikutlah aku." (Surah ali- Imran 3":31)
 Tegakkan syariat-Nya. Jadilah pembantu agama-Nya.
"Sesungguhnya Allah mencintai orang yang berjuang untuk membela agama-Nya dalam barisan yang teratur rapi , seolah olah mereka seperti bangunan yang tersusun kukuh" (Surah al-Saff 61:4)

0 comments:

Post a Comment